confronterende dag - Reisverslag uit Apoka, Oeganda van Eric Vrij - WaarBenJij.nu confronterende dag - Reisverslag uit Apoka, Oeganda van Eric Vrij - WaarBenJij.nu

confronterende dag

Blijf op de hoogte en volg Eric

09 Februari 2017 | Oeganda, Apoka

Early birds weer vanmorgen. Na een stevig ontbijt naar het vliegtuig. Richting Kotido in Noord Oeganda, een gebied waar de LRA (Leger van de Heer) 20 jaar actief was en tienduizenden burgers heeft vermoord en ontvoerd. Nu is het rustiger maar nog steeds geisoleerd en onveilig. Er zitten veel hulporganisaties. MAF vliegt ze erheen met oa een dagelijkse shuttle vanuit Kampala. Vlucht duurt 1,5 uur terwijl met de auto een dag duurt. Het is een heel droog en arm gebied waar 600.000 mensen wonen. De helft ervan lijdt serieus honger. Als je het ziet snap je het. Er is echt niks, je ziet wat vee lopen en mensen zijn gewoon mager. Heftig en confronterend. Probleem in deze regio is water en voedsel. Het klimaat is steeds onvoorspelbaarder, waardoor oogsten vaak mislukken.
We bezoeken een project van Mercy Corps.International uit de VS. MAF vliegt ook mensen van hun. Wat ze hier doen is kraamhulp, advies voor zwangere vrouwen etc. Mooi werk want kindersterfe daalt in de afgelopen jaren. We bezochten een soort kraamcentrum. Best primitief maar voor hun doen al heel wat. Er werd ook gebouwd. We gingen ook een dorp in waar ons eea verteld werd door Mercy en de mensen zelf via tolk. Wat me opviel is dat ze niet happy zijn, doffe ogen, ze kunnen net bestaan. Ze zongen een lied voor ons waarin ze bedankten voor de hulp. Positief is dat er geen babys meer zijn gestorven sinds Mercy daar begon.
Ondanks dat er veel geholpen wordt, blijft hier zoveel te doen. Het is wel pittig als je dit voor het eerst ziet.
We vlogen verder naar het noorden naar Kidepo National park op de grens met Zuid-Soedan en Kenia. Safari gedaan en we hadden meteen geluk. Twee leeuwen heel dichbij en een leeuw die bij een dode buffel zat met gieren eromheen die wachten tot hij weggaat. Verder oa. olifanten gezien en heel bijzonder, echt duizenden buffels die in colonnes liepen. Het is een bijzonder park, niet toeristisch. Nu buiten eten onder een maanverlichte hemel en kaarslicht.
Het geeft een beetje dubbel gevoel. Morgen half 7 weer safari en daarna ferug naar Kampala.

• 09 Februari 2017 - 21:02

Burt En Frits:

Mooi verslag ondanks verdrietige mensen.Laten we hopen op verbetering inhetgebied.
    sterkte verder ook fijn dat jullie genieten van denatuur en ookwat kunnen ontspannen.
    Goede reis verder en groeten voor allemaal

• 09 Februari 2017 - 23:16

Ruud En Lies :

Wat een heftige dag zeg. Verdrietig om te lezen hoe het in Oeganda is.
    Dat zet je wel even stil....
    Maar mooi dat de MAF daar kan helpen.
    Fijne laatste dag morgen!

• 10 Februari 2017 - 08:53

Johan:

Eric, wat een indrukwekkende verslagen. Soms om stil van te worden, soms verdrietig, soms enorm bemoedigend. Wel prachtig om te zien dat Gods Geest daar aan het werk is en bijzonder om te lezen wat de MAF daar voor een verschil kan maken !!

• 10 Februari 2017 - 10:58

Fam Van De Ruit:

Wat een heftige dag Eric mooi om te lezen wat de MAF kan doen voor de mensen daar. Geniet nog van de laatste dag en een goede vlucht naar huis xx Gertjan en Petra en kids